חוסר יעילות, בזבוז משאבים והפסדים כספיים יכולים להיות מנת חלקם של עסקים שלא מנהלים כראוי את המלאי שלהם, על אחת כמה וכמה בתקופה שבה הכלכלה לא יציבה ועל החברות מוטל הצורך להחזיק כמות מלאי.
עיתוד מלאי היא למעשה הפעולה שמאפשרת לנו לדעת בכל רגע נתון אילו מוצרים חסרים במלאי שלנו ואילו מוצרים אנו צריכים להזמין או לייצר מחדש, ומתי נכון לעשות זאת. אסטרטגיית ניהול המלאי שאנו מתאימים לכל עסק לפי האופי שלו, תענה על השאלות האם להחזיק את המוצר במלאי ואם כן, באיזו כמות?
היום כבר ברור לכולם שלא מספיק לנהל את המלאי בגישה המסורתית המסתמכת על יכולות חישוב בסיסיות בלבד כדי לדעת מה וכמה להזמין, וכי לא נכון להחזיק את אותן רמות המלאי (חודשי מלאי) לכל המוצרים.
לשם כך נעזרים האנליסטים העסקיים של אקסלנדו במספר פרמטרים מדידים: X מודלי חיזוי X ניתוח התנהגות מוצרים X סימון לקוחות X מוצרים שסומנו כאסטרטגיים לעסק, עבורם נדרש לנהל רמות מלאי שונות, ובהתאם אנו קובעים את אסטרטגיית ניהול המלאי – כך העסק יהיה חסין יותר להתמודד גם עם תקופות משבר כמו שאנחנו חווים היום בתקופת הקורונה.
אסטרטגיית ניהול מלאי – מה זה נותן לי?
- שיפור זמינות המלאי
- צמצום עלויות המלאי
- הפחתת מלאי עודף
- הפחתת מלאי מת
- יכולת לזהות מגמות בזמן אמת
- יכולת להגיב במהירות לדרישות השוק המשתנות
- שיפור שביעות רצון הלקוח ובעלי העניין
קצת על חיזוי המכירות:
יכולת חיזוי הביקוש ותיאום פעילויות תפעוליות על מנת לתמוך בביקושים חשובה מאוד בתעשיות בעלות תנודתיות גבוהה. חברות בעלות אמצעים, נעזרות בתוכנות חכמות ומערכות לחיזוי הביקוש. אולם, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כלים סטטיסטיים מתקדמים להרצת מודלים נגישים לכל דורש. מיקרוסופט משקיעה המון בהנגשה של כלים כמו- Azure Machine Learning Studio ו- Cognitive Services לחברות, אשר יכולים בקלות ולעיתים בחינם, להריץ מודלים סטטיסטיים לחיזוי הביקוש. מודלים סטטיסטיים כמו ARIMA, ETS ועוד יכולים בקלות להיבחן בסביבת הענן ולהביא ערך לחברה.
ליווי והתאמה אישיים של אנליסט אקסלנדו, מספקים גם טכניקות פשוטות יותר שיכולות בהחלט לספק אינדיקטורים טובים למנהל שרשרת האספקה. שיטת ממוצעים נעים (Moving Averages) והחלקה מעריכית (Exponential Smoothing) המחליקים את הביקוש על גבי זמן גבי זמן כדי לנטרל עונתיות יכולות בקלות להיות מוטמעות בכלי הBI של הארגון ובכך לחסוך זמן ולמנוע טעויות חישוב. למי זה מתאים? ליבואנים, קמעונאיים, יצרנים.
המודל: אנו עובדים עם מודל גל שן מסור ו- ABC/XYZ
בקביעת האסטרטגיה נענה על השאלות:
- האם עלי להחזיק את המוצר במלאי?
- כמה חודשי מלאי עלי לשמור?
שלבי בניית המודל:
תיאור התהליך:
- משייכים את המוצרים ל- CLUSTER לפי:
- ABC – פרטו על בסיס ה- REVENUE ב- 12 חודשים אחרונים
XYZ – בודק רציפות ושונות הביקוש באופן רציף ובין העונות על ידי כלים סטטיסטיים
- ABC – פרטו על בסיס ה- REVENUE ב- 12 חודשים אחרונים
- חשיבות אסטרטגית לעסק ללקוחות שרוכשים את המוצר / מוצרים ספציפיים
לכל CLUSTER קובעים את אסטרטגיית ניהול המלאי (כמה חודשי מלאי לשמור? האם להחזיק במלאי?)
מריצים את מודל גל שן מסור שמתחשב באסטרטגיה שקבענו. מודל זה יספק לכל מוצר בתהליך אוטומטי :
- נקודת ההזמנה הבאה
- מלאי ביטחון
- המלצה להזמנה
- תקציב הרכש קדימה
- התראה לבקרות ידניות שיש לבצע
להלן המחשה לתוצאה של החישוב שאנחנו מריצים לטובת קביעת המלצה להזמנה אשר יתחשב במלאי הנוכחי צפי המכירות, ההזמנות הפתוחות, הזמנות הרכש הפתוחות.
נשמח להסביר ולהרחיב את הדיון
בהצלחה! צוות אקסלנדו
אקסלנדו מציעה שירותי ליווי אנליסט עסקי נוספים עליהם אפשר לקרוא כאן
רעיונות למסכים שישדרגו לכם את היומיום? שאלות נוספות? זקוקים להדרכה או לתמיכה? כיתבו לנו: [email protected]